Meny Lukk

Ingar Helge  Gimle

Å forklare innledningsvis veldig grundig om en av Norges største skuespillere kan gjøres kun ved å nevne navnet, Ingar Helge Gimle. Han har vært med i utrolig mange oppsettinger; En midtsommer-nattsdrøm, En sporvogn til begjær og Når vi døde vågner for å nevne noen. Fra 1996 til 2009 var han engasjert ved Nationaltheatret hvor han hadde flere ledende roller. De senere år har han vært freelancer og stått på scenen på bl.a. Folketeateret og Chat Noir. Han er for tiden engasjert i oppsettingen av Et glass til som har premiere i januar 2023 på nyrenoverte Christiania Teater. Jeg fikk en prat med ham.

Ligger det noe i genene dine dette med å stå på en scene?

Nei, ikke i det hele tatt. Som liten var jeg egentlig sjenert. Å stå på en scene var ikke noe jeg syntes var OK. Dessuten var jeg liten av vekst, og «forsvant» på en måte blant de andre. 

Når begynte du å opptre?

Begynte mens jeg var stuer på Fornebu. Ble kjent med noen som drev en amatørteatergruppe og ble med i denne. Så skjønte jeg at folk lo av meg i noen komiske roller. I 1981 var jeg med på noen oppsettinger på Chateau Neuf med Studentteateret. Fikk mer og mer smaken på å spille roller.

Hvor gikk ferden videre?

Jo, vet du hva, jeg kom inn på Teaterhøgskolen da jeg var 25 år. Så begynte det å rulle mer på seg.

Improviserer du når du står på scenen?

Det må alle gjøre en gang iblant.  Alle skuespillere har noen regler – dvs. avtaler med hverandre. Dette går ut på at man skal inn eller ut på spesifikke replikker. Noen ganger kan uforutsette ting skje og at noen ikke dukker opp på sin replikk. Da må den som står på scenen, tenke raskt for så å finne på ting. Det kan bli mye morsomt ut av det.

Noen spesielle opplevelser du husker i din karriere?

Jeg spilte i Et Dukkehjem sammen med Anneke von der Lippe. Det var en noe dramatisk scene med oss to, og vi skulle sette oss på en stol. Stolen knakk til pinneved, og vi måtte gjøre det beste ut av det. Hele salen lo og trodde det skulle være sånn. Med andre ord; drama ble komedie!

Hva hadde du jobbet med hvis du ikke hadde vært skuespiller?

Lærer. Alltid hatt sansen for å få lærdom og gi lærdom. Har holdt en del innlegg for elever innen teater.

Er du direkte involvert i noe av produksjonene eller oppsettingene selv?

Laget en forestilling en gang om meg selv. Skrev manuset og hele livshistorien, og deretter jobbet jeg sammen med regissøren. Var med på hele prosessen. Jeg sto alene på scenen i en og en halv time. Kan godt tenke meg å gjøre noe lignende igjen. Kanskje tittelen: Hvordan være pensjonist?

Når du står på scenen, føler du at du får kontakt med publikum veldig kjapt?

Merker det veldig fort. Fredag er en glad-kveld med god respons. På komedier merker man publikum fort, og det er en god følelse for en skuespiller. I Mamma Mia spilte jeg i 166 forestillinger hvor det var godt humør hele tiden.

Nyåpnede Christiania Teater setter opp Et glass til i januar 2023. Har du stått på denne scenen tidligere? 

Jeg var statist i 1982 i Ungen – på den gang Det norske teater som nå er Christiania Teater.

Folk fra Kongsvingerregionen drar ofte til Oslo på happenings. Kan du ønske dem velkommen til Christiania Teater?

Alle er varmt velkommen. Husk å sjekke hotellpakker. Dette blir så bra for tilreisende. Jeg kjenner til Kongsvinger. Jeg er en del i Sverige, og da ser jeg Festningen, Glomma og renoveringen på brua. Men jeg må stoppe i byen litt mer. En flott by.